Cz_flag Uk_flag Ru_flag
Decor_left

Jazykovka Když nevyhovuje výuka

Nevyhovuje vám úroveň, do níž vás jazyková škola zařadila? Nerozumíte si s lektorem a jeho metodami výuky? Nebo prostě jen v učebně už několik týdnů nefunguje topení a vám po čtyřiceti minutách sezení v deseti stupních tuhnou prsty a nemůžete psát?

Všechny problémy se dají řešit, a jak vy, tak škola máte určitá práva i povinnosti. Dřív než se zapíšete do jazykové školy, v níž strávíte příští měsíce, si o ní zjistěte co nejvíc informací. Navštivte ji, nahlédněte do učeben a informujte se o náplni a způsobu výuky. Nebude-li se vám líbit prostředí a vybavenost školy, nedozvíte-li se nic o formě a kvalitě výuky, raději hledejte dál.
Problémy mohou přesto nastat, a to v době, kdy už bylo studium zahájeno. I pak je však možno situaci řešit. V případě třeba nedostatku učebních materiálů nebo nesouladu mezi vámi a jazykovým lektorem jděte nejprve za vedením školy. Každá jazyková škola by měla být od začátku připravena řešit jakékoli podněty ze strany svých studentů.

Pozor na smlouvu

„Na začátku každého studia má být sepsána smlouva mezi studentem a školou o poskytnutí výuky. Je třeba, aby si student tuto smlouvu důkladně přečetl a případné problémy pak řešil na základě toho, co je ve smlouvě uvedeno,“ vysvětluje předsedkyně Asociace jazykových škol Andrea Křížková.
Naproti tomu marketingová manažerka jazykové školy a vzdělávací agentury Tutor Světla Košková říká: „U nás smlouvu o provedení výuky nepodepisujeme, uzavřením smlouvy je vlastně zaplacení kurzu. Studentům však garantujeme vrácení 75 procent kurzovného, pokud se rozhodnou kurz zrušit do třetí vyučovací hodiny od zahájení výuky.“ Ani jazyková škola MKM nepodepisuje se studentem docházkového kurzu klasickou smlouvu o poskytnutí výuky. Za smlouvu považuje přihlášku, která obsahuje i kurzovní řád. V individuálních a firemních výukách je však smlouva o výuce cizího jazyka podepsána. „V případě výrazné nespokojenosti s vedením kurzu může student od smlouvy odstoupit, pokud tak učiní ze začátku kurzu, během prvních čtyř až pěti lekcí,“ upozorňuje Gabriela Kučerová, ředitelka jazykové školy MKM. Pak má i nárok na vrácení části kurzovného.
Zapsání do konkrétního kurzu by měl předcházet rozřazovací test. Na jeho základě škola budoucímu studentovi většinou nabídne odpovídající zařazení, ale je to pouze doporučení. Zda se ho rozhodnete využít, nebo se spolehnete na vlastní úsudek, záleží na vás. V tomto směru jste za své správné zařazení zodpovědni sami a od školy můžete očekávat pouze odbornou pomoc. „Snažíme se nesprávnému zařazení předejít, na našich internetových stránkách je možné si udělat rozřazovací test, se zařazením pomáhá i pracovnice klientského centra při zápisu do kurzu,“ potvrzuje Světla Košková.

Někdy je nutné vyměnit lektora

Otázka úrovně, kvality a metod lektora je už však záležitostí školy. Gabriela Kučerová k tomu dodává: „Zhruba po měsíci výuky u nás studenti hodnotí lektory. Lektor je poté informován o výsledcích ankety, a může tak případné nedostatky opravit. Pokud ani nadále není student spokojen, může přestoupit do jiného kurzu nebo odstoupit od smlouvy. Jsou-li výrazně nespokojeni všichni studenti ve skupině, lektora samozřejmě změníme.“

Škola se většinou snaží vyhovět

Většina sporů studenta se školou se dá řešit dohodou, školy si uvědomují velmi dobře, že spokojený student je jejich nejlepší vizitkou. Ovšem v případech, kdy veškeré snahy o dohodu selžou, může studentova nespokojenost vrcholit až občanskoprávním sporem. Andrea Křížková z Asociace jazykových škol však upozorňuje, že většina problémů vyplývá jednoduše z toho, že se student zapíše do jazykového kurzu, o němž si nezjistí vše potřebné. Proto je ve vašem zájmu navštívit internetové stránky školy, zjistit si, jaké výukové metody používá a jací lektoři v ní učí, dohodnout se na návštěvě školy a veškeré pochybnosti řešit dříve, než si kurz vyberete a zaplatíte.

HANA KOSTOVIČOVÁ, šéfredaktorka internetového portálu jazyky.com

 

Decor_right
Iko_up