Lucie Štěrbová /

Ráno si, vybavení pořádnou svačinou a horou čokolády, lehnete do učení, nasadíte sluchátka s oblíbenou muzikou a pustíte se do šprtání. A když do sebe o několik hodin později lijete už několikáté kafe, máte pocit, že neumíte nic. Není divu. Však jste se právě dopustili snad všech myslitelných prohřešků proti efektivnímu učení.

Jasně, takový Facebook a Messenger, na kterém co pět minut přistane zpráva od spolužáka, byste na seznam největších zabijáků efektivity a produktivity zařadili nejspíš hned. Hned vedle učení se u televize a věty „Kouknu se jen na jeden díl seriálu a pustím se do toho“. Nicméně existují i nenápadní ničitelé efektivity učení. Občas to stačí „jen“ přehnat s kafem a v hlavě máte v tu ránu vymeteno.

Kafe

V přiměřeném množství má kofein povzbuzující účinky – zvyšuje bdělost, pozornost a prý pozitivně ovlivňuje i logické myšlení. Stačí to ale jen trošku přepálit a jeho účinky jsou přesně opačné: Přichází roztěkanost, neschopnost se soustředit a občas i návaly úzkosti a paniky. Zkrátka nic, co potřebujete večer před zkouškou.

A zapomínat byste neměli ani na to, že kofein nám energii nepřidá, „jen“ najde poslední zbytky té, která v nás je. Po prvotní „kávové“ vzpruze tak přichází delší a hlubší útlum.

Co dělat? S kávou to nepřehánějte. Vždy si ke kávě dejte i vodu s citronem, zabráníte překyselení žaludku (a nadýmání a nevolnosti…). Zkuste kávu nahradit čajem. I čaj obsahuje kofein, nicméně ten se díky tříslovinám vstřebává jinak a pomaleji.

Fíglem k tomu, abyste si více zapamatovali, je i psaní rukou. Takže: Pište rukou: Víc si zapamatujete a budete kreativnější


Sada pro minimalizaci dopadů učení: Nasaďte sluchátka, lehněte do postele a garantujeme vám, že do hlavy nedostanete nic 😉.


Čokoláda

„Za každou přečtenou kapitolu jeden dílek čokolády!“ Tahle taktika je sice motivující, ale ve výsledku kontraproduktivní. Složité cukry (a že jich v mléčné čokoládě je!) jsou pro přemýšlení zabijákem. Stejně jako lepek. Paradoxně tuky jsou naopak pro mozek (a tedy i pro učení) palivem. Což neznamená, že si hned po přečtení článku objednáte k zítřejšímu obědu bůček. Chce to zdravé tuky – třeba ty, co jsou v ořechách.

Co dělat? Pokud to bez čokolády nejde, sáhněte po hořké variantě. Jeden (!) čtvereček kvalitní hořké čokolády zvýší hladinu serotoninu a endorfinu (hormonu štěstí😊) a vy se lépe soustředíte. Skvělou volbou jsou i ořechy, banány, mořské ryby nebo brokolice.

Negativní motivace

„Jestli to nedám, prázdniny jsou v pr…achu a naši se po…řádně naštvou a zatrhnou mi road trip s kámošema!“ Typický příklad negativní motivace. Při učení se upínáme k „trestu“, který přijde, když zkoušku nedáme. Tahle motivace sice krátkodobě dokáže vybičovat k velkému výkonu, nicméně dlouhodobě (a třeba takové učení k maturitě dluohododobé je) svazuje ruce.Strach a úzkost nás stresují a stres „blokuje“ schopnost snadno si zapamatovat.

Co dělat? Obraťte to. Prostě si představte odměnu, která vás čeká, když zkoušku dáte. V tomhle případě božské prázdniny s partou přátel a dost možná i s nějakým finančním bonusem od rodičů. Je to drobnost, ale funguje. Opravdu!

Fenomén rychločtení: Jak přelouskat i tu nejtlustší knížku za pár hodin?


Popisek: Bez kafe to nejde? Pak si k němu alespoň dejte pořádnou dávku vody s citronem. Ať si nepřekyselíte žaludek.


Hudba

Pustit si k učení oblíbenou hudbu? Cesta do záhu(d)by! Zvlášť když si pustíte nějaké rychlé české vypalovačky. Byť si to neuvědomujeme, podvědomě se pořád obracíme k textu. Navíc rychlá a hlučná hudba dokáže naši hlavu unavit. Takže ač máte pocit, že se soustředíte, půlka vaší koncentrace právě koncertuje s Edem Sheeranem.

Co dělat? Pokud vás ticho ničí a muziku prostě potřebujete, zkuste jen instrumentální muziku (třeba soundtracky k filmům), případně se nabízí hudební sety určené přímo k učení. Stačí pohledat na Spotify nebo Youtube.

Postel

Lehnout si do postele pod deku a učit se vleže je… nejrychlejší cesta k usnutí nebo k tomu, že si uvaříte mozek. Ideální teplotou pro učení je 19 až 20 °C. S každým stupněm navíc klesá naše produktivita. A ta nám dává vale i v okamžiku, kdy si k učení lehneme. Ostatně, přiznejte si, kolikrát jste se přistihli, že ležíte a místo do učení koukáte do prázdna?

Co dělat? Otevřete okno, vyvětrejte a choďte! Učení při chůzi je jedním z nejefektivnějších způsobů. A když si u toho budete látku přeříkávat nahlas, budete sice vypadat trošku zvláštně, ale do puntíku naplníte definici aktivního učení 😉.